“Cikgu,Terima kasih belikan saya kasut baru,” dgn mata bergenangan meluru memeluk cikgu.

Aku panggil seorang murid untuk ambil gambar aku beramai-ramai dengan murid yang terima kasut pagi tadi. Baru aku nak panggil murid-murid datang keliling aku, budak ini datang meluru dan terus peluk aku.

“Cikgu! Terima kasih belikan saya kasut baru,” katanya. Mata dia dah bergenang.

Murid lain yang terima kasut pun terus datang nak peluk juga. Last-last, dengan tukang ambil gambar pun sibuk nak peluk juga. Hasilnya dapat ambil sekeping ini sahaja buat memori. Anak ini, baik sungguh akhlak. Setiap hari jumpa salam cium tangan terus. Kalau aku berjalan, tangan pun dia pimpin lagi.

Ibu ayahnya penerima Baitulmal. Keluarga asnaf penerima zakat. Yuran tahun 6 dia pun #DanaKITA bantu bayar. Dia bukan murid bijak, namun akhlaknya sentiasa buat aku bangga. Ya, aku sangat berbangga dia sebahagian dari memori aku. Salah seorang murid yang pernah aku ajar berkongsi secebis ilmu.

Ah anak. Membesarlah kalian menjadi manusia yang berguna dan berjasa.

“Awak kena selalu ingat. Hari ini awak susah ramai yang bantu awak. Suatu hari nanti bila awak senang, bantu semula orang lain pula,” pesan aku pada semua. Mereka menganggukkan kepala tanda faham. Bertalu-talu ucapan terima kasih. Berkali-kali mereka datang bersalam cium tangan.

Sebak juga aku bila tengok begitu gembira mereka ini hanya kerana sepasang kasut baru. Terima kasih pada kalian yang tak putus-putus sokong Dana Kita dan aku. Kita mungkin tidak ditakdirkan untuk bertemu di dunia. Namun aku sering berdoa pada Tuhan moga-moga kita akan saling menyapa di taman syurga. Amin.

Hari-hari dia tipu cikgu kasut sekolah basah, rupa-rupanya…

Ketika di alam persekolahan, pasti semua orang ingin sentiasa berpakaian bersih dan sempurna seperti orang lain. Namun, keinginan tersebut pasti tersekat sekiranya kehidupan kita hanyalah ala kadar sehingga boleh dikatakan setahun sekali baru dapat merasa memakai seragam sekolah yang baru.

Baru-baru ini, seorang guru yang dikenali sebagai Mohd Fadli Salleh telah berkongsikan kesusahan hidup yang dialami oleh seorang murid sehingga terpaksa memakai kasut sekolah yang begitu lusuh menerusi laman Facebooknya.

Selalu pakai selipar sebab malu

“Cikgu! Saya pakai kasut hari ini!”, jerit murid ini dari kejauhan. Semalam dia kena denda berdiri di depan perhimpunan sebab pakai selipar. Bila Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, En Shafit tanya, katanya kasut dia basah.

Aku tahu dia bohong sebab takut dan malu. Aku tahu kasut dia dah rosak teruk. Tapi hari ini dia tetap pakai juga, nak tunjukkan pada kami para guru yang dia murid yang ikut peraturan sekolah.

Cikgu boleh tengok, tapi sikit je taw. Takut cikgu lain nampak…

Kasutnya dari atas dah berlubang dah. Waktu jalan dia cover baik punya macam kasut tu tak ada apa-apa. Aku pergi mendekati dia yang baru duduk dalam barisan semasa perhimpunan pagi.

“Tunjukkan cikgu tapak kasut kamu,” arahku.

“Ala cikgu ni. Kenapa? Okey je lah,” dia cuba mengelak.

“Awak ingat cikgu tak tahu?”

“Sikit je cikgu tau. Nanti cikgu lain nampak,” balasnya malu-malu.

Terus aku snap gambar ini bila dia angkatkan kaki

Kau lihat la sendiri betapa parah kasut budak ini. Patut dia malu nak pakai kan?

Bukan dia seorang kasut senazak ini, ada lagi beberapa orang.

Sekolah berbaki sebulan lagi, nampak gayanya aku tak boleh tunggu lebihan dana Projek Beg Sekolah. Dana untuk projek beg baru masuk 50%.

Guna sebahagian baki #DanaKITA

Aku akan guna sebahagian baki #DanaKITA untuk belikan mereka kasut baru paling lewat minggu depan. Aku tak nak mereka simpan untuk kegunaan tahun depan, aku nak mereka pakai terus.

Untuk kegunaan tahun depan, aku akan belikan lain lagi akhir tahun nanti. Itu pun jika tabung Dana Kita masih berbaki.

Diharap sumbangan Dana Kita makin dapat sambutan. Kerana banyak sangat orang sekeliling aku perlu dibantu dengan kadar segera.

Sesiapa yang sudi membantu, boleh tambahkan saham akhirat

Esok Jumaat tuan puan. Sayyidul ayyam yang sangat digalakkan bersedekah. Ada yang sudi mengirim sedikit dana untuk projek amal aku yang sentiasa berjalan ni tak?

Perkongsian tersebut telah mendapat perhatian daripada pengguna Facebook dan rata-rata mereka menawarkan diri untuk memberikan sumbangan kepada murid-murid yang tidak berkemampuan di sekolah tersebut.

sumber : beritadinding