Melayu maIas? Tok Wan berusia 104 tahun, kerah kudrat cari udang di laut.

Sering kali, rakyat Malaysia dimomokkan dengan ungkapan ‘Melayu mudah lupa’ dan juga ‘Melayu malas’. Diseb@bkan stereotaip ini, ia sedikit sebanyak telah mencalarkan maruah kaum melayu dan sekaligus, membuatkan bangsa lain memandang rendah terhadap kaum Melayu ini.

Namun, istilah dan stere0taip itu sudah sering kali dipat4hkan, dengan bukti-bukti kejayaan oleh anak Melayu sendiri. Malah semalam telah dilap0rkan, terdapat seorang warga emas berusia 104 tahun, masih lagi gigih bekerja dan aktiviti hariannya seperti biasa.

“Tiasa istilah melayu maIas…”

Perkara ini telah dibuktikan dan dikongsikan sendiri oleh salah seorang pengguna Twitter yang dikenali sebagai Amri. Dia menjelaskan bahawa masih lagi terdapat warga emas yang berusia 104 tahun, turun kelaut untuk melakukan aktiviti nelayan demi kelansungan hidupnya

Nama dia Tok Wan, memang rajin turun ke laut!

Salah seorang pengguna Twitter turut mended4hkan bahawa, warga emas berkenaan dikenali sebagai Tok Wan. Tok Wan dikatakan menghasilkan belacan buatan sendiri dan menjualnya di sekitar Pulau Tuba yang terletak di Langkawi.

Disebabkan itu, dia sering turun ke laut untuk menangkap undang dan membuat belacan buatannya sendiri.

Diri sendiri rela hati nak buat rutin hariannya!

Jelas Amri lagi, Tok Wan ini mempunyai keluarga malah sudah bercucu. Cucu-cucunya sudah menasihatinya untuk berehat dirumah sahaja, namun kata-kata itu sendiri tak diendahkan oleh Tok Wan

“Aku naik tangga pun dah merunguut!”

Yang muda asyik merungvt je…

Semoga segala urusan dipermudahkan-Nya

Semoga cerita yang dikongsikan mengenai Tok Wan ini, bakal memberi galakan dan semangat kepada semua peringkat umur dan bangsa. Usia bukanlah alasan untuk bermalas-malasan, selagi terdaya dan termampu, berusahalah i untuk mencari rezeki yang halal untuk diri sendiri.

Sumber: Amri.

Via OMM